GFW Forum

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.
GFW Forum

A meetingplace for all members and non-members of Green Free Will. Here we can discuss, connect and excange ideas together!


Annual meeting 23 april 19:00 at Café planet, be there! Details under Administration - Meetings, stay tuned!

2 posters

    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    avatar
    Alexander
    Admin


    Posts : 13
    Join date : 2014-12-14
    Location : SPACE

    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017? Empty SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    Post by Alexander 2015-02-27, 16:26

    flowerSUMMER FESTIVALflower

    What if we gathered our creative geniuses to create a open source festival in the middle of Umeå or close to.
    And had a small festival dedicated to people regaining their control over the food as we once had.
    Where we can have gigs (I know one or even two great artists that want to come up for the summer whom I have spoken to earlier about this idea who could join) I also know some artists in town who are interested in this concept.
    Maybe we can't make this happen this summer but we can start organizing it, planing and experimenting!

    Some themes could be:

    • Information on Aquaponics
    • Information on companion planting
    • Information on how to get started with growing own food
    • Information about cooperation
    • Information on myths on "how to eat" ex. the amount of protein a person requires 10 - 20% of total energy requirements, some even say it is between 5 - 15%, but consumer tips are way higher
    • Workshops on some of the above
    • MUSIC


    jocolor What more can we ad to this lovely list? jocolor
    avatar
    Christoffer


    Posts : 24
    Join date : 2015-01-25

    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017? Empty Re: SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    Post by Christoffer 2015-04-23, 22:31

    Vi kan definitivt dra ihop något som kan vara över en helg för alla vi känner i sommar! Jag tänker mig lördag förmiddag till söndag eftermiddag ngn gång i juli. Vi skrapar ihop några band eller musikkonstallationer som får framföra sin musik och några föreläsare och workshops samt lagar och serverar massa god mat!

    Jag har en liten idé om att vi skulle kunna hålla till hos mina föräldrar strax utanför Bjurholm över en helg. De är intresserade av att träffa engagerade och miljömedvetna människor och har arbetat intensivt inom Naturskyddsföreningen dam tills i år då de la den vilande eftersom de var för få.
    Läget är toppen eftersom: de har fem lediga sovrum i huset + en bagarstuga med minst 5-6 platser, de har livslång erfarenhet av ekologisk odling mm att ta del av, det är naturskönt och avskilt område, det ligger nära en själförsörjande och ekologisk gård (googla backfors gård), de har möjlighet att sätta upp en scen på en terass i trädgården, eller i ladugården!

    avatar
    Christoffer


    Posts : 24
    Join date : 2015-01-25

    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017? Empty Re: SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    Post by Christoffer 2015-05-11, 16:17

    Okey, nu har vi ett nytt förslag: Örträsk hembygdsgård! Min syster kommer driva café och diverse där i sommar och kan därför stå för matservering och lokal. Där kan vi troligtvis ordna en campingplats och en scen för föreläsningar och diverse. Även kanotuthyrning kommer finnas och bad eller fiskemöjligheter. Det är ju en bit till örträsk från umeå men det ska inte vara något problem då min far är busschafför!
    Jag skapar härmed även en facebookgrupp där vi kan diskutera detta så att denna festival kan ta form där jag bjuder in en massa olika personer som skulle kunna vara med på något sätt!
    avatar
    Alexander
    Admin


    Posts : 13
    Join date : 2014-12-14
    Location : SPACE

    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017? Empty Re: SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    Post by Alexander 2015-07-07, 15:15

    Super toppen!
    Jag tycker ni får spawna ihop ett bra namn till festligheten!

    Någonting som inspirerar till social förändring till att vara mer altruistiska och aktivt-miljömedvetna.
    Exampel:

    Altrufestivalen

    Aktivtmedveten

    Skönt med grönt

    UnityForAltruismAndNature (UFAAN festivalen)

    --------------------------------------------------------

    Några tips! Ni kanske kan pyssla ihop något av detta.

    Sedan undrar jag hur ni ska göra med affisch? Kan Saga göra en Affisch månntro?
    avatar
    Christoffer


    Posts : 24
    Join date : 2015-01-25

    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017? Empty Re: SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    Post by Christoffer 2015-07-10, 13:24

    Trodde jag hade postat ett svar här men det kom visst inte iväg...
    Ja nåt mer fångande namn kan vi ju komma på men jag tycker att "Grön kollaborativ festival" säger det mesta. Kanske "Green Free Festival" om vi gör det till ett projekt inom GFW?
    Festivalen kommer hållas lördag den 29/8 på mina föräldrars gård strax utanför Bjurholm. Där kommer det finnas en stor loge med scen för band och föreläsare samt loppis och konstutställning. Mat kommer lagas och finnas att köpa och så finns det plats att tälta, och några platser inomhus att slåss om. Eller om man vill sova i logen går ju det med!
    Jag tänkte göra en liten föreläsning om aquaponics, min morsa ska föreläsa om grönsaksodling i allmänhet och hur man gör det strategiskt och effektivt, Enrique har sagt att han kan föreläsa om eos och en vän vid namn Fanny Vesterlund funderar på att föreläsa om hur och varför vårat nuvarande ekonomiska system förstör miljön. Sen är det ju även mina föräldrars granne som har en självförsörjande ekogård men han har inte kunnat lova att han kan detta datum ännu!
    Evenemanget på FB har 25 personer som klickat "kommer" nu.
    avatar
    Christoffer


    Posts : 24
    Join date : 2015-01-25

    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017? Empty Re: SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    Post by Christoffer 2015-08-27, 11:44

    Jag förstår inte riktigt hur man ska lägga in en bild?
    La upp en bloggpost på sidag istället där det finns både schema och affisch!

    Sponsored content


    SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017? Empty Re: SUMMER FESTIVAL ?2015 - 2017?

    Post by Sponsored content


      Current date/time is 2024-04-26, 15:25